Digital strategi

digital strategi

Den teknologiske udvikling har på kort tid indtaget forskellige markeder, forretninger og virksomheder. Teknologi og digitaliseringen har medført et stadigt større krav hos alle virksomheder i forhold til at få det optimale ud af den investering, som der er lavet i markedsføring. For at sikre dette, er det nødvendigt at lægge en digital strategi.

For det flyder med buzzwords og nye begreber samtidig med at mange kæmper om den bedste placering på Google, synlighed på sociale medier, opdatering af firmaets hjemmeside kombineret med, at man ønsker at skabe en god brugeroplevelse. Det kan være svært at finde hoved og hale i det digitale cirkus, hvor der hele tiden dukker nye kanaler og nye begreber op.

Hos Respons2day har vi mange års erfaring fra mediebranchen og en dybdegående indsigt i trends og tendenser i nutidens og fremtidens digitale marketings-kanaler. Vi ved, hvor udfordrende og svært det kan være at sikre et optimalt ROI på din investering i digital markedsføring.

I et fragmenteret medielandskab med flere marketingskanaler end nogensinde før, forstår vi at varetage den enkelte virksomheds interesser.

Respons2day fungerer som din digitale tolk, der via rådgivning og eksekvering skaber konvertering.

HVAD ER DIGITAL STRATEGI?
Først og fremmest kan du få en kort klargøring over det brede begreb. For hvad dækker digital strategi egentlig over, hvad skal du være opmærksom på, og hvorfor er det så vigtigt med en egentlig strategi?

Den digitale strategi er afhængig af virksomhedens produkt, organisation og kommercielle mål. Der er en klar korrelation mellem det din virksomhed vil, kan og tilbyder, og den måde I skal fremlægge jeres digitale strategi på.

Inden du fastlægger den digitale kurs, er det vigtigt, at virksomheden indsamler data på alt fra målgruppe, brugerfeedback, konkurrence, markedet og meget mere. Det gør det meget nemmere at fastlægge den optimale digitale strategi og online markedsføring. De følgende fem punkter er en overordnet indikator på, hvad du og din virksomhed skal have fastlagt:

  • Hvem du vil tale til online og hvorfor?
  • Hvordan du vil skabe forretning ved at være tilstede digitalt?
  • Hvad planen er på den korte og den lange bane?
  • Hvad du skal måle på for at skabe succes?
  • Hvordan du håndterer risiko og forbedrer din indsats?

Jo mere data og indsigt du har i din egen virksomhed samt kundernes interesse og ageren på webshop eller hjemmeside, des højere er muligheden for at udforme en ideel digital strategi. Derfor kan virksomheden nyde godt af ikke at tage forhastede beslutninger, men i stedet vente til det er helt afklaret, hvilken vej den digitale strategi skal pege.

Det kan være en udfordring for de fleste virksomheder at indsamle data fra kunder. Der findes dog mange strategier til at få kunder til at respondere. Du kan blandt andet lave fokusgruppeinterviews eller telefonbaseret relationsanalyser med kunder, der enten er abonnenter, kunder eller tidligere kunder. Der er masser af guld gemt i tidligere kunder, der kan fortælle om deres brugeroplevelse, hvorfor de enten valgte ikke at komme igen eller at fortsætte med at handle hos jer. Man kan med rette tilbyde et gavekort eller en rabat til feedback-kunder, da mere data er lig med en mere præcis digital strategi.

HJÆLP TIL DIGITAL MARKEDSFØRING
Hos Respons2day hjælper vi med at indsamle den fornødne data, ligesom vi vejleder jer i at vurdere og analysere jeres virksomheds digitale potentiale.

Eksempelvis får virksomheden en vurdering af hjemmesiden samt konkurrenternes hjemmesider for at se, hvor I adskiller jer og kan skabe en unik position. Med hjælp til at få skræddersyet en digital, strategisk kommunikation samt markedsføring, sikres de optimale rammer for virksomhedens fremadrettede markedsføring.

Når virksomhedens markedsføringsplan er klar, og den strategiske markedsføring og digitale strategi er afstemt i alle led af organisationen og værdikæden, er virksomheden utrolig godt stillet og klar til at konkurrere.

5 GODE RÅD

1 – Lav et øjebliksbillede
Tag en tur op i helikopteren og se din virksomhed fra oven. Hvor befinder I jer på markedet? Hvordan er efterspørgslen på jeres produkt? Hvad er jeres styrker og svagheder osv. På den måde får du indsigt i virksomhedens situation, og kan derefter planlægge hvilke kommunikative og digitale, strategiske værktøjer, der skal tages i brug.

2 – Undersøg konkurrenter
I forlængelse af den situationelle analyse, er det samtidig en god idé at tage et kig til højre og venstre fra din egen position. Dine konkurrenter siger meget om den vej, virksomheden skal gå. Undersøg hvordan konkurrenterne agerer online, hvordan de performer gennem forskellige digitale kanaler, og hvordan deres hjemmeside fungerer og opleves.

3 – Lav en markedsanalyse
Det er vigtigt, at alle led i virksomheden er opmærksom på, hvilke kanaler strategien skal gå igennem. Skal virksomheden ekspandere, er der brug for flere medarbejdere, og det kræver, at virksomhedens økonomiske indsats kortlægges. Der er et hav af vigtige analysepunkter, som din virksomhed kun vil have gavn af at dykke ned i.

4 – Lav en målgruppeanalyse
Det er afgørende for en virksomhed at have et detaljeret indblik i sin målgruppe. Alt fra adfærd, demografi, psykografi og præferencer er essentielle spørgsmål at få besvaret, uanset hvilket produkt virksomheden sælger eller tilbyder.

5 – Eksekvering!
Eksekvering af kommunikation, digital strategi og digital markedsføring er alfa omega i jagten på at vækste og øge markedsandele. Det er vigtigt at følge op på, hvordan den digitale strategi går. Er salgstallene stigende eller faldende, vender kunder tilbage, eller søger de andre alternativer. Eksekvér den digitale strategi gennem alle led af organisationen!

SØG UVILDIG RÅDGIVNING
Med en digital markedsføringsplan og strategi opnår virksomheden de bedste vilkår for at klare sig godt på markedet. Det kan derfor betale sig at få digital rådgivning fra en professionel konsulent. Respons2day tilbyder et gennemgående indblik i de mange mulige digitale strategier, så din virksomhed trygt kan hoppe med ombord på den digitale vogn.

Vi skaber overblik, forståelse, kvalitet og økonomisk værdi i vores kunders digitale markedsføring.

Vi glæder os til at skabe resultater for din virksomhed.

___

Book et møde – og lad os tage en snak om din digitale strategi.

Andre produkter

Digital strategi

Den teknologiske udvikling har på kort tid indtaget forskellige markeder, forretninger og virksomheder. Teknologi og digitaliseringen har medført et stadigt større krav hos alle virksomheder

Læs mere »

42-punkt tjek

Vores populære 42 punkt tjek er målrettet dig, der ønsker at investere i digital marketing, men er i tvivl om, hvordan du skal gribe opgaven

Læs mere »

Digital markedsføring

INDHOLDSFORTEGNELSE Få professionel hjælp til jeres digitale markedsføring De 3 vigtigste strategier Søgemaskineoptimering Content Marketing Sociale Medier Digital markedsføring har været i fokus hos virksomheder

Læs mere »